Frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga nedan så får du gärna kontakta supporten.

Javisst! Har ni nyligen bytt kassör, kanslist eller huvudadministratör i er förening? Eller behöver ni bara få lite extra hjälp i hur ni jobbar på bästa sätt i Svenskalag? Då ska ni boka en digital workshop/utbildning med oss!

 

Så går det till
En digital workshop via Teams eller Google Meet hålls av någon av våra kunniga föreningsutvecklare och brukar pågå i 1-2 timmar. Vi anpassar innehållet efter era behov och önskemål. Målet är att säkerställa att ni jobbar på bästa sätt i systemet samt inspirera till beprövade rutiner som sparar föreningen både tid och pengar.

 

Exempel på vad en workshop kan innehålla

Så jobbar ni på bästa sätt med:

  • Hantering av medlemmar
  • Anmälningsformulär till nya träningsgrupper, camper och läger
  • Fakturering av medlemmar och sponsorer
  • Swish och kortbetalningar
  • Automatisk avprickning av betalningar
  • Delbetalningar
  • Bokföring och export till bokföringsprogram
  • Aktiviteter, närvaro och LOK-stöd
  • Kommunikation inom föreningen eller era träningsgrupper/lag
  • Hemsidan och appen

 

Som standard brukar vi boka upp två timmar.

Kostnad inkl. moms:Under kontorstid (08-17): 1750 krÖvrig tid: 2000 krTips: Om ni jobbar med SISU lärtimmar och har poäng över kan SISU betala utbildningen. 

 

Hör av er till oss om ni är intresserade av att boka en workshop 


www.svenskalag.se/faq?q=472433

Alla föreningars register i Svenskalag är separata och därmed har varje person ett unikt användarkonto i varje förening man finns med. 


Detta har att göra med att registren ägs av respektive förening och datan därför inte delas mellan dem. 

 

För att underlätta för dig som användare rekommenderar vi att du ändrar till samma användarnamn i alla föreningar du finns med, enklast brukar vara att ha sin e-postadress som användarnamn. Rent tekniskt går det även att ha samma lösenord i de olika föreningarna.

 

Vi rekommenderar även att spara inloggningsuppgifterna i webbläsaren för att aldrig behöva logga in manuellt igen. 

 

I appen kan kan du vara inloggad i flera föreningar samtidigt och får upp nyheter, aktiviteter, medlemskort med mera från samtliga föreningar man är med i. Där behöver man alltså inte växla mellan föreningar eller inloggningar.


www.svenskalag.se/faq?q=407936

Inom bokföring finns det två olika bokföringsmetoder: kontantmetoden och faktureringsmetoden. Vilken metod ni väljer är upp till er, men man brukar säga att kontantmetoden är något enklare att förstå sig på och det blir färre poster att bokföra i ert bokföringsprogram. Om föreningen omsätter minst 3 miljoner måste ni dock använda faktureringsmetoden.

 

Svenskalag.se är anpassat för båda metoderna och ni ställer in vilken metod ni använder under Fakturering > Inställningar > Allmänt.

 

Kontantmetoden

Denna metod används av de flesta idrottsföreningar i Sverige. Den innebär att ni inte behöver bokföra de fakturor som skickas, utan era intäkter bokför ni först när ni får in pengarna på kontot. Samma sak gäller vid återbetalningar eller betalningar till leverantörer. 
Vid bokslut måste dock samtliga fakturor som ännu inte betalats bokföras som en kundfordran på den sista dagen i räkenskapsåret. Därför kallas ibland kontantmetoden för bokslutsmetoden.

För att få fram denna siffra använder ni rapporten under Rapporter >  Kundreskontra i Svenskalag.se.

 

Faktureringsmetoden

Om ni använder faktureringsmetoden ska alla fakturor ni skickar bokföras på fakturadatumet. Betalningen bokförs sedan separat när den utförs. Faktureringsmetoden är obligatorisk för verksamheter som har en omsättning på över 3 miljoner kronor.
En skickad faktura bokförs som en intäkt i resultaträkningen och som en kundfordran i balansräkningen. När sedan betalning erhålls, bokförs detta så att kundfordran försvinner. Det betyder att bokföringen sker i två etapper.

 

Tips för att spara tid

Genom att använda våra SIE-filer kan ni få över bokföringen till ert bokföringsprogram på under 3 minuter per månad. Läs mer här.


www.svenskalag.se/faq?q=421001

Att mejl inte kommer fram kan bero på flera olika anledningar:
- din e-postadress är felaktig,

- din inkorg är full,

- din e-postserver ligger nere, 
- din e-postserver (ex. ditt eller arbetsgivarens webhotell, Gmail, Hotmail) har för tuffa restriktioner så att mejlet fastnar i spamfiltret.
- ditt e-postprogram (ex. Outlook, Gmail, Hotmail) har för tuffa restriktioner så att mejlet hamnar i din skräppost-mapp.

För att förebygga att mejlet hamnar i skräppost kan du lägga till adressen "noreply@svenskalag.se" som kontakt i ditt mejlprogram/mejltjänst.

 

En annan lösning är också att skapa en regel för inkommande mejl från "noreply@svenskalag.se" och välja åtgärden "Flytta till inkorg". 

 

Om du är helt säker på att din e-postadress är korrekt angiven i Svenskalag.se och att inga av punkterna ovan stämmer, vänligen kontakta vår support så får vi undersöka problemet.


www.svenskalag.se/faq?q=167254

Swish och kortbetalningar prickas av direkt, i samma sekund som betalningen görs. Detta gäller under alla årets dagar, även helgdagar.

 

Vid bankgiro- och IBAN-betalningar kan man räkna med att avprickning sker efterföljande bankdag, dock senast kl. 17.

I vissa fall kan betalningen sakna giltigt OCR-nummer. Då kan det ta några extra dagar att pricka av den, eftersom det krävs manuellt arbete. Det är endast betalningar via privatgiro-talong, utländsk bank (IBAN) eller om de har importerats via ett bokföringsprogram som kan sakna OCR-nummer.


www.svenskalag.se/faq?q=475615

För att en person ska räknas som "Betalande medlem" i föreningen har oftast något av följande skett:

  • Personen har betalat en faktura gällande medlemskap
  • Personen tillhör en familj som betalat en familjefaktura gällande medlemskap
  • Personen har köpt sitt medlemskap via ett formulär
  • Personen är markerad som hedersmedlem i registret

 

Det brukar finns ytterligare två fall när personer ska räknas som "Betalande medlemmar" utan att en betalning måste ske. 

 

Ni har ledare som inte behöver betala

  1. Skapa fakturan precis som vanligt,  välj en artikel gällande medlemskap och rabattera hela summan. Beloppet blir då 0 kr.
  2. Lägg till en beskrivning som förklarar rabatten, t.ex. ”Ledarrabatt” eller ”Rabatt tack vare ledaruppdrag”.
  3. När fakturan är skapad kan ni skicka den via mejl. Då blir det tydligt för ledaren att medlemskapet är gratis. Annars kan ni välja Skicka > Skriv ut för att fakturan ska räknas som skickad och få statusen "Betald".

 

Om rabatten inte gäller alla med medlemstypen Ledare (T.ex. om det endast gäller ”Tränare” eller ”Huvudtränare”) kan ni skapa Extra registerfält för att kunna filtrera fram vilka personer som ska ha rabatten när ni skapar fakturorna.

 

Ni har avlönade aktiva eller personal som betalar via löneavdrag

Om ni har avlönade spelare som betalar medlemskapet via avdrag på lön och därmed räknas som medlemmar, så är det bästa att läsa in betalande medlemmar.

 

Detta görs under Fakturering > Rapporter > Betalande medlemmar. Här kan ni importera en Excelfil innehållandes tre kolumner: Personnummer, betaldatum och betalsätt. 

 

Ladda upp filen och välj period så kommer personnumren i filen  kopplas mot rätt personer i registret och få statusen "Betalande medlem" för aktuell period.


www.svenskalag.se/faq?q=425397

Börja med att gå till föreningens hemsida. Klicka på "Logga in" uppe till höger och därefter "Glömt lösenordet?". Fyll där i din e-post så skickar vi ett mejl med en länk där du kan sätta ett nytt lösenord.


www.svenskalag.se/faq?q=110925

Ja, det är hur enkelt som helst. Administratörer och redaktörer kan närvarorapportera både via appen och hemsidan.

 

Ladda ner Svenskalag-appen från App Store eller Google Play. Läs mer på www.svenskalag.se/appen.


www.svenskalag.se/faq?q=109171

Om en medlem/kund betalat sin faktura på ett annat sätt än via Ping Payments Bankgiro/Swish ska ni pricka av fakturan manuellt i Svenskalag.

 

  1. Sök fram fakturan
  2. Klicka på sedelbunten
  3. Klicka på fliken "Inbetalning" och fyll i datum, belopp och hur betalningen kom in

 

För att motverka dessa "felbetalningar" rekommenderar vi att ni tar kontakt med medlemmen och informerar om att hen alltid ska betala enligt instruktionerna på fakturan.

 

Betalningar som inte går via Ping Payments kan alltså inte prickas av automatiskt utan innebär denna manuella hantering. Samtidigt betalar föreningen ingen serviceavgift för betalningen. (Bankerna brukar dock ta mellan 1,70-2,50 kr per inkommande BG-/PG-betalning)


www.svenskalag.se/faq?q=470708

För att skapa fakturor måste du först ha fyllt i alla nödvändiga uppgifter om föreningen och gjort vissa inställningar. Denna uppmaning dyker upp när du klickar på Ny faktura i menyn. När dessa uppgifter är ifyllda klickar du sedan på Ny faktura och väljer först vem eller vilka som ska faktureras. Därefter väljer du en eller flera artiklar, anger ev fakturatext och betalningsvillkor och sparar.

 

En sparad faktura kan ändras eller makuleras tills den skickats via mejl eller skrivits ut för postalt utskick.


www.svenskalag.se/faq?q=119176

Nej. Även om Svenskalag från början är utvecklat för idrottsföreningar  har vi anpassat systemet så att det fungerar lika bra för i princip alla typer av föreningar som vill ha en modern medlemshantering med smarta funktioner för betalningar, anmälningar och kommunikation. 

 

Svenskalag används idag bland annat av

- Fritidsföreningar

- Hundklubbar

- Intresseföreningar

- Kulturföreningar

- Körer

- Medlemsföreningar

- Orkestrar

- Scoutföreningar

- Skolor och förskolor

- Supporterklubbar

 

Se separat prislista för de föreningar som inte utövar idrott. 


www.svenskalag.se/faq?q=422373

Ni pekar om detta hos ert domänombud.

Exempel på ombud är: one.com, loopia.se, surftown.se.

 

Om er domän är bkdemo.se ska ni göra följande inställningar hos ert ombud:

1. Gör en CNAME-pekning för "www.bkdemo.se" till "svenskalag.se"

2. Sedan en A-pekare för "bkdemo.se" till "81.91.4.137"

 

När dessa inställningar är gjorda måste ni meddela vår support om ändringen så att vi kan styra era besökare till rätt sida på svenskalag.se.

 

Om ni vill ha hjälp med att göra dessa inställningar hos ert ombud kan vi kostnadsfritt hjälpa till. Då behöver vi era inloggningsuppgifter till domänombudet.


www.svenskalag.se/faq?q=115582

Den vanligaste anledningen till att man ej kan logga in i appen är att man valt fel förening. Dubbelkolla att föreningen du valt faktiskt är den du tillhör. Använd samma inloggningsuppgifter som du har på hemsidan.


www.svenskalag.se/faq?q=110746

Vi hjälper er gärna att importera era medlemmar och sponsorer från ert befintliga system. Det spelar ingen roll om ni idag har ert register i Excel, IdrottOnline, SportAdmin, Laget.se, MyClub, Sportnik, Visma, Hogia eller något annat system. Kontakta oss så hittar vi bästa vägen för att komma igång med ert nya register i Svenskalag.se 

 

Vill ni börja på egen hand använder ni vår Excel-mall. Fyll i denna och skicka till support@svenskalag.se så kommer ni snabbt att ha medlemmarna på plats.

 

För nyanslutna föreningar görs en import kostnadsfritt. Tillkommande importer kostar 400 kr ink. moms per import.


www.svenskalag.se/faq?q=110750

Först och främst behöver man Faktura- och betaltjänsten.

Se priserna här

 

I nya betaltjänsten är Ping Payments vår betalpartner. Det innebär att Ping Payments tar emot alla inbetalningar, prickar av fakturor och genererar föreningens bokföringsunderlag, helt automatiskt. Utbetalning till föreningen görs varje fredag.

 

Föreningen behöver alltså aldrig mer pricka av en faktura eller fundera på hur betalningen ska bokföras.

 

Denna service kostar 5-20 kr per betalning utifrån betalningens belopp. Föreningen kan lägga på valfri avgift på sina fakturor och på så sätt blir tjänsten kostnadsfri för föreningen.

 

Detaljerad prislista för serviceavgifterna


www.svenskalag.se/faq?q=470715

För att kunna hantera närvaron för sin grupp krävs det att man är antingen administratör eller redaktör.


www.svenskalag.se/faq?q=110783

Dina personuppgifter finns i Svenskalag.se om du finns med i en förening som använder Svenskalag.se för exempelvis medlemsregister, hemsida och kommunikation eller närvarohantering. 


www.svenskalag.se/faq?q=147220

Gå till Grupper i menyn längst upp > klicka på laget/gruppen som ska flyttas > välj flik vid Placering i toppmeny.

Finns inte denna inställning så saknar din förening en skräddarsydd toppmeny. Kontakta vår support så kan vi skapa en åt er.

 


www.svenskalag.se/faq?q=111700

När du har skapat en faktura kan du välja att skicka ut den på tre olika sätt. 


Skicka via mejl: Ett mejl skickas direkt till mottagarens alla e-postadresser, i mejlet finns det en länk till fakturan som PDF. Som standard skickas mejlet även till de målsmän som finns kopplade till mottagaren om denne är under 18 år. Detta kan ändras under Fakturering > Inställningar > Utskick. 

 

Skicka postalt: Fakturorna skrivs ut, kuverteras och skickas efterföljande vardag efter att ni tryckt på knappen. Pris per faktura är 12 kr inkl. moms. (Tvåsidig faktura kostar 13 kr).


Skriv ut och posta själv: Fakturan öppnas i utskriftsvänligt PDF-format direkt i din webbläsare för utskrift. Fakturan är anpassad för C5 fönsterkuvert med fönstret till höger.


www.svenskalag.se/faq?q=119178

Ja, om du önskar att stänga av aviseringar för vissa typer av händelser börjar du med att: Logga in på hemsidan > Klicka på ditt namn i toppmenyn > Mina uppgifter > Aviseringar > Gör önskade inställningar > Spara.

 

Personliga mejl/SMS-utskick och kallelser går dock ej att stänga av.


www.svenskalag.se/faq?q=111311

För att se information om ditt barns aktiviteter och svara på kallelser för barnen i appen, behöver du vara kopplad som målsman till barnet. 

 

Kontakta en administratör i barnets lag eller i föreningen och be dem att lägga till dig som målsman. När detta är gjort kan du logga in i appen med ditt eget konto och därigenom komma åt information som rör ditt/dina barn. 


www.svenskalag.se/faq?q=151847

Ändring eller rättning av personuppgifter kan göras genom att logga in på din förenings hemsida. Alternativt kontaktar du en admininstratör tillika personuppgiftsansvarig i din förening så kan hen hjälpa dig. 


www.svenskalag.se/faq?q=147221

Börja med att gå in på sidan Kalender i vänstermenyn på den sida vars kalender du önskar prenumerera på och klicka därefter på Prenumerera:


I mobilversionen av hemsidan visas endast en grön signal-symbol:


Beroende på vilken typ av kalender och enhet du använder skiljer sig tillvägagångssättet för att prenumerera på kalendern:

 


www.svenskalag.se/faq?q=515980

Från och med den 15 maj 2023 behöver ni inte längre skapa och skicka påminnelser manuellt. Läs mer om hur automatiska påminnelser fungerar i Svenskalag.


www.svenskalag.se/faq?q=119180

Om ni vill kunna kalla målsmän till matcher, exempelvis om de ska hjälpa till i kiosk eller sekretariat, så kan ni ställa in detta i samband med att ni  importerar en serie. Välj "Ja" på frågan "Ska målsmän kunna anmäla sig själva eller bli kallade?"

 

Detta går även att välja i efterhand på enskilda matcher genom att redigera dessa. Gå till Matcher > Klicka på pennan för att redigera den match det gäller och välj "Ja" på samma fråga som ovan.


www.svenskalag.se/faq?q=413303

Vi kommer inte tvinga någon att aktivera den nya tjänsten. Däremot kommer vi att jobba för att så många som möjligt gör detta under 2023.

 

Vi ser tydligt att de föreningar som kopplat på tjänsten får betalt mycket snabbare och i större utsträckning. En annan fördel i nya tjänsten är ”automatiska påminnelser” som släpps i februari.

 

Vi ser gärna att ni kontaktar oss så att vi kan informera vad skillnaden faktiskt blir för just er förening.

 

Längre fram kan det bli så att den gamla tjänsten inte längre erbjuds.


www.svenskalag.se/faq?q=471478

Kontakta er förening (kansli eller ansvarig ledare) så kan de ta bort era användare från hemsidan/registret. 

 

Kansliets kontaktuppgifter finner ni oftast under "Kontakt" i vänstermenyn på er förenings hemsida.


www.svenskalag.se/faq?q=111310

I övre högra hörnet finns en knapp för att ställa in vilka lag/grupper du ser nyheter för i appen. Där markerar du de lag och grupper du vill ska synas i ditt nyhetsflöde. 

 

Samma val finns att göra på Aktiviteter. Där kan du även välja att endast visa aktiviteter som du/dina barn blivit kallade till. 


www.svenskalag.se/faq?q=151853

De kategorier av personuppgifter som behandlas i Svenskalag.se beror på din förenings policy och typ av verksamhet. Generellt inom föreningar behandlas följande typer av personuppgifter: 

  • Medlemsinformation: Namn, personnummer, kön, längd, vikt och medlemskap
  • Kontaktuppgifter: Bostadsadress, telefonnummer och e-postadress
  • Medicinsk information: Funktionshinder, skador, allergier, specialkost
  • Ekonomisk information: Fakturor och betalningshistorik
  • Aktivitetsinformation: Närvaro vid Kundens aktiviteter


Medicinsk information är att betrakta som känsliga personuppgifter. Syftet med behandlingen är att föreningen ska kunna säkerställa personers säkerhet samt minimera skador och olycksfall.


www.svenskalag.se/faq?q=146619

Du tar bort en prenumeration direkt i din kalender. Beroende på vilken typ av kalender och enhet du använder skiljer sig tillvägagångssättet.

 

iPhone

  1. Tryck på Inställningar > Lösenord och konton.
  2. Tryck på Prenumererade kalendrar och tryck sedan på kalendern som du vill radera.
  3. Tryck på Radera konto och tryck sedan på Radera konto igen för att bekräfta.

 

Android

Ta bort en kalender genom att öppna Google Kalender på en dator.

Läs mer här

 

Outlook

Läs mer här

 

Google Kalender

Läs mer här


www.svenskalag.se/faq?q=130573

Alla idrottsföreningar kan integrera Svenskalag.se med IdrottOnline. Integrationen innebär att personer, närvaroförda aktiviteter samt närvaro exporteras löpande till föreningens sida på IdrottOnline (IOL). Exporten sker 4 ggr per dygn.

 

4 stora fördelar att integrera

  1. Enkelt att föra närvaro och ansöka om LOK-stöd
    Föreningen behöver bara närvaroföra sina aktiviteter i Svenskalag.se. Eftersom all närvaro förs över till IdrottOnline behöver föreningen endast logga in i IdrottOnline när själva ansökan ska skickas in, alltså två gånger per år. Ansökan kommer att vara ifylld med all närvaro och ni behöver bara bekräfta och skicka in ansökan.
  2. Licensering
    Då spelare/utövare exporteras till IdrottOnline underlättar det för de föreningar som licenserar spelare i Idrottonline eller i Idrottonline-anslutet licenssystem.
  3. Utbildningar (ex. SISU-lärgrupper)
    Då personer exporteras till IdrottOnline underlättar det för föreningar när de ska lägga till deltagare i sina utbildningar som rapporteras till SISU Idrottsutbildarna i IdrottOnline.
  4. Skapa kommunfiler för kommunalt aktivitetsstöd
    De föreningar som skapar sin kommunfil i IdrottOnline kan fortsätta med det även om all närvarodata kommer från Svenskalag.se.


Hur aktiverar vi integrationen?

  1. Logga in i IdrottOnline (som klubbadministratör, ordförande, kassör, LOK-stödsansvarig, firmatecknare eller huvudadministratör) och aktivera den externa applikationen Svenskalag.se. Detta görs med 5 enkla klick.

  2. Logga in i Svenskalag.se och klicka på Kugghjulet > Inställningar > Kontaktuppgifter. Säkerställ att ert organisationsnummer stämmer överens med det organisationsnummer ni har i IdrottOnline.


När ni gjort detta kommer överföringen att starta inom 24 timmar.

 

Vad kostar det?

Integrationen ingår i Svenskalags grundfunktionalitet som kostar 1200 kr/år. 

Kan ett enskilt lag aktivera exporten?

Nej. Det är föreningen som måste stå bakom beslutet att data ska överföras.

Vilken data skickas till IOL?

  • Närvaroförda aktiviteter såsom träningar, matcher, tävlingar, möten etc. (Om vissa aktiviteter inte ska skickas kan ni stänga av exporten för just dessa)
  • Närvaromarkeringar
  • Utövare, ledare, volontärer, styrelse och personal*


*För personer med svenskt personnummer skickas endast personnr. För de utan svenskt personnummer (ex nyanlända) skickas namn, födelsedatum, adress och aktuellt medborgarskap. 


Anledningen till att inte alla personer i föreningens register skickas till IOL beror på att IOL räknar alla importerade personer som "Aktiva i idrott". Det är just antalet "Aktiva i idrott" i IOL som ligger till grund för varje specialidrottsförbunds årliga SF-stöd. För att inte snedvrida statens bidrag till olika idrotter är det viktigt att inte målsmän, stödmedlemmar och supportrar importeras.

 

När medlemmarna förts över till IdrottOnline tilldelas de adressuppgifter från SPAR. Denna uppdatering sker en gång i veckan i IdrottOnline. Vissa medlemmar i IOL kan även ha e-postadress, mobilnummer och andra kontaktuppgifter. Dessa uppgifter kommer inte från Svenskalag utan fanns på individen i IOL sedan tidigare. Personen kan exempelvis ha varit med i er eller annan idrottsförening tidigare i livet.

 

Eftersom målsmän ej exporteras skapas inga kopplingar mellan barn och målsmän i IOL.

 

Vad händer om vi redigerar eller tar bort en aktivitet, eller ändrar vilka som närvarat i Svenskalag.se?
Alla ändringar exporteras till IOL var sjätte timme. Detta gäller även om ni tar bort aktiviteter eller närvaromarkeringar.

 

Vad händer om vi tar bort en person ur vårt register i Svenskalag.se?
Personen kommer även att tas bort från IOL.


Vad händer om vi gör ändringar i IOL, påverkar det något i Svenskalag.se?

Nej. IOL kan ej skicka information tillbaka till Svenskalag.se. Var därför noga med att endast jobba löpande i Svenskalag.se.

 

När sker exporten?

Exporten sker 4 ggr per dygn och ni kan tydligt se i Svenskalag.se när den senaste exporten gjordes. När det är dags att ansöka om LOK-stöd kan det dock vara bra att ni har gjort de sista kompletteringarna i Svenskalag.se dagen innan. Detta pga att väldigt många föreningar kompletterar sin närvaro inför varje ansökningstillfälle.

 

Medlemmar exporteras som sagt 4 ggr per dygn året runt. Dock börjar vi inte exportera närvarodata för nästa period förrän ansökningstiden för den föregående perioden har gått ut. Vi börjar alltså skicka närvarodata för VT den 26 februari och för HT den 26 augusti.

 

Vad händer i IdrottOnline efter exporten?
När aktiviteterna läses över går IdrottOnline igenom dessa enligt LOK-stödsföreskrifterna och aktiviteten får tummen upp (godkänd LOK-stödsaktivitet) eller tummen ner (icke godkänd LOK-stödsaktivitet).
Läs mer om vad som händer i IdrottOnline på www.rf.se/bidragochstod/lok-stod/inlasningtillidrottonline/

 

När kan vi senast göra ändringar inför en LOK-stödsansökan?

För att säkerställa att all närvaro förs över korrekt innan sista ansökningsdatum bör ni ha gjort de sista kompletteringarna i Svenskalag.se senast 20 februari (HT), respektive 20 augusti (VT).

 

Kan vi koppla på automatisk export till IOL trots att andra sektioner i föreningen använder andra system?
Ja, det går bra.


www.svenskalag.se/faq?q=114062

Alla formulär för anmälningar och betalningar hanteras av huvudadministratörer i menyfliken Formulär.

 

Där kan ni skapa och redigera för anmälningar till camper och läger såväl som för att få in nya spelare till era lag, eller varför inte för att få in fler stödmedlemmar

 

Ni väljer själva om vill ta betalt med Swish/kort direkt vid anmälan eller om ni fakturerar i efterhand. Kontakta oss om ni vill veta mer om betalningar i samband med anmälan. 

 

För att publicera era formulär rekommenderar vi att ni skapar en länk i vänstermenyn och väljer att formuläret öppnas i ny flik. Då säkerställer ni att formuläret ser bra ut oavsett vilken enhet/webbläsare besökaren använder. 

 

För att lyfta fram era anmälningsformulär lite extra kan ni även lägga till en knapp högst upp på föreningens eller gruppens hemsida och välja att länka till formuläret. 


www.svenskalag.se/faq?q=111458

För att förebygga frågor från era medlemmar och att minska risken att de betalar till ert gamla BG- eller PG-nummer har vi tagit fram en text som ni bör publicera på hemsidan strax innan ni ska fakturera nästa gång.

 

Saltängens BK har använt sig av denna text. Kopiera nyheten och ändra den så att den passar er verksamhet.

https://www.saltangensbk.se/sbk/nyheter/1901809/ny-sasong-nytt-bankgiro-nya-mojligheter

 

Kontakta support@svenskalag.se om ni vill ha en liknande nyhetsbild med ert klubbmärke. Vi löser det inom 1 arbetsdag.


www.svenskalag.se/faq?q=471483

Denna information är endast relevant för de föreningar som använder den gamla faktura- & betaltjänsten i Svenskalag. Om ni använder vår nya betaltjänst prickas alla betalningar av automatiskt, oavsett betalsätt. 

 

Om ni inte redan uppgraderat till vår nya betaltjänst är det hög tid att göra det nu.

 

I vår gamla betaltjänst finns det tre sätt att pricka av fakturor på:

 

Automatisk avprickning (Integration mellan Bankgirot och Svenskalag)

Genom att aktivera tjänsten "Bankgiro Inbetalningar" hos er bank kan informationen om era inkommande bankgiro-transaktioner skickas till Svenskalag varje natt. Det betyder att alla betalningar som sker till ert bankgiro idag finns avprickade i Svenskalag imorgon.

Kostnaden per avprickad faktura är 3,75 kr inkl. moms. Läs mer här

 

Avprickning av flera fakturor på samma gång

Om er förening har tjänsten "Bankgiro Inbetalningar" hos er bank samlas alla inbetalningar per dag i en fil (.txt) som kan laddas ner från er Internetbank. För att pricka av fakturorna i Svenskalag.se med hjälp av filen klickar du på Verktyg > Ladda upp betalfil och laddar upp filen.

 

En faktura i taget

Gå till Fakturor, sök på fakturan som du har mottagit en betalning för, klicka på den gröna sedelbunten till höger på fakturaraden. Fyll i beloppet som du mottagit samt det datum som beloppet mottogs och klicka sedan på Spara för att registrera betalningen.


www.svenskalag.se/faq?q=119181

Förutom att det finns en hel del hjälp att få som inloggad in systemet så har vi även gjort ett antal videoguider till som förklarar viktiga funktioner. Dessa hittar ni här: Svenskalag - Videoguider på Vimeo

 

När det finns ytterligare information om en funktion eller inmatningsfält i Svenskalag så visas en rund ikon med ett frågetecken i. Håll muspekaren över frågetecknet för visa informationen.


www.svenskalag.se/faq?q=404014

Varje person har ett användarkonto, med tillhörande personuppgifter och lösenord. Personen kan dock vara med i flera grupper i föreningen, exempelvis som spelare i herrlaget och ledare i F04. 

 

Till varje grupp hör viss information, såsom foto, titel och presentation.  

På så vis kan en person presenteras på ett sätt som spelare och på ett annat som ledare.
 

När personen slutar som spelare i herrlaget kan han tas bort ur gruppen utan att han försvinner som ledare i F04.


www.svenskalag.se/faq?q=110749

Profilbild på ditt eget konto:

Du kan enkelt ladda upp och byta profilbild för de olika grupper du är med i.

Detta gör du genom att logga in och klicka på ikonen till höger i toppmenyn. Därefter på Mina uppgifter > Grupper. Klicka därefter på pennan vid den grupp du vill ladda upp eller ändra bild för.

 

Byta profilbild på en medlem som gruppadministratör:

Under Kugghjulet > Medlemmar klickar du först på personens namn och sedan på Grupper. Klicka därefter på pennan vid den grupp du vill ladda upp eller ändra bild för.


www.svenskalag.se/faq?q=111696

Ladda ner appen Svenskalag till din mobil och sök fram den förening du tillhör. Där loggar du in med det användnamn och lösenord du fått från föreningen. Om din förening kopplat på tjänsten "Digitala medlemskort" hittar du ditt och dina eventuella barns medlemskort i appen.

 

Du kan bara se medlemskortet om du betalat hela eller delar av medlemsavgiften. 

 

Kontakta oss om ni vill veta mer om medlemskort i mobilen! 


www.svenskalag.se/faq?q=152232

Det är alltid föreningen som är personuppgiftsansvarig (PUA) för de personuppgifter som behandlas i Svenskalag.se.

 

Svenskalag är personuppgiftsbiträde till föreningen. Detta regleras i ett personuppgiftsbiträdesavtal mellan föreningen och Svenskalag.

 

Administratörer kan hantera personuppgifter

Föreningen tillsätter vilka individer som ska kunna hantera personuppgifter i föreningen samt i respektive varje lag/grupp. För att hantera personuppgifter behöver man ha behörigheten Administratör.

Detta innebär att en administratör kan be Svenskalag.se och dess medarbetare att behandla de personuppgifter som administratören ansvarar för. 

Vår rekommendation är att ni är restriktiva med hur många personer som tilldelas denna behörighet. På föreningsnivå brukar det räcka med med 2-4 personer. I en grupp behöver man oftast inte ha fler än 2-3 administratörer.


www.svenskalag.se/faq?q=146620

Vill ni få era utbetalningar till ett annat bankkontonummer? Skicka då ett mejl till ping@pingpayments.com.

 

Meddela vilket bankkontonummer ni vill ändra till, ditt namn och föreningens namn.

Bifoga även en bild från föreningens internetbank som bevisar att bankkontot tillhör föreningen. Bilden ska vara påskriven av er firmatecknare. 


www.svenskalag.se/faq?q=480642

Denna information är relevant för de föreningar som använder den gamla faktura- & betaltjänsten i Svenskalag. Om ni använder vår nya betaltjänst prickas alla betalningar av automatiskt, oavsett betalsätt. 

 

Om ni inte redan uppgraderat till vår nya betaltjänst är det hög tid att göra det nu.

 

Automatisk avprickning med den gamla betaltjänsten

Automatisk avprickning innebär att alla betalningar som sker till ert bankgiro idag, finns avprickade i Svenskalag.se imorgon. Skulle någon faktura inte gå att prickas av pga ogiltigt OCR-nummer får ni en varning om detta i fakturatjänsten.

 

Varför automatisk avprickning?

  1. Ni slipper den dagliga hanteringen
  2. Fakturor prickas alltid av dagen efter betalning
  3. Medlemmar får automatiskt tillgång till sitt digitala medlemskort dagen efter betalning
  4. Status kring medlemsavgift uppdateras direkt i appen – Ledarna slipper fråga kassören om statusen verkligen är aktuell.

www.svenskalag.se/faq?q=155906

Dubbletter är två eller flera användare i registret som helt eller delvis har identiska personuppgifter. Dessa listas i medlemsregistret under fliken Dubbletter.

Om de olika användarna i själva verket är samma person är det viktigt att ni slår ihop användarna till en. Alla grupper, historik och målsmanskopplingar behålls. Skillnaden blir att användaren bara behöver en inloggning och föreningen får ordning och reda i registret och slipper riskera att exempelvis fakturera medlemsavgiften flera gånger till samma person.


www.svenskalag.se/faq?q=110748

Behandling av personuppgifter

Användarens personuppgifter som hanteras i Svenskalag.se används främst för medlemsorganisations egen kommunikation och administration. Vilken information som visas publikt kan den enskilde Användaren och medlemsorganisationen bestämma.

Uppgifterna behandlas även av Svenskalag.se för att erbjuda support, sammanställa statistik, målgruppsanpassa ev. annonser och utvärdera de tjänster som finns på Svenskalag.se. Svenskalag.se äger rätt att genom e-post och SMS skicka information och andra budskap till Användaren. Om Användaren tillhör en idrottsorganisation kan även Budskap skickas från eventuella samarbetspartners. Användaren kan när som helst avsäga sig från dessa budskap.

 

Personuppgiftsansvar

Svenskalag.se har inte det inflytande över behandlingen av lagrade personuppgifter som krävs för att Svenskalag.se ska anses vara personuppgiftsansvarig. Det är upp till den enskilde Användaren och respektive medlemsorganisation att själv ändra, komplettera eller radera personuppgifter. Personuppgiftsansvaret ligger på respektive medlemsorganisation, som enskilt bestämmer hur och på vilket sätt personuppgifter lagras.

 

Svenskalag.se kan med hänsyn till vid var tid gällande lagstiftning eller myndighetsbeslut komma att ändra villkoren och skulle dessa förändringar vara av ingripande natur kommer Svenskalag.se att informera Användaren om detta. I annat fall anses att Användaren ha godtagit framtida eventuella ändringar genom att Användaren därefter fortsätter användandet.

 

Radera användarkonto

Det är medlemsorganisationens administratörer som kan radera användarkonton. Även Svenskalag.se kan utföra denna handling, men bara om Svenskalag.se fått uppdraget av medlemsorganisationens admininstratör eller om Användaren eller medlemsorganisationen brutit mot Svenskalag.ses användarvillkor.


www.svenskalag.se/faq?q=112649

Du kan länka till uppladdade dokument både nyheter, referat och stycken.

Dokumenten laddas först upp under "Dokument" som du hittar under Kugghjulet > Hemsidan.

 

När dokumentet är uppladdat kan du i din nyhet klicka på länk-ikonen. Då öppnas ett fönster där du kan välja önskat dokument att länka till.


www.svenskalag.se/faq?q=111308

När en medlem eller organisation betalar sin faktura via sin internetbank måste ett giltigt OCR-nummer anges för att betalningen ska kunna genomföras. Efter genomförd betalning tar det i regel en bankdag innan den finns matchad mot rätt faktura i Svenskalag.

 

I vissa fall kan betalningar gå igenom även om OCR-nummer saknas eller är felaktigt. Exempelvis om en medlem betalat via privatgiro-talong eller utländsk bank. Eller om en sponsor importerat betalningen till banken från ett bokföringsprogram.


Om detta händer har Svenskalag & Ping Payments ett system för att matcha betalningen mot rätt faktura. Vi jämför helt enkelt den information som banken ger oss med den information som finns i Svenskalag.se.

  • Från banken får vi info om vem som betalat, adress, postnummer, ort, belopp, betaldatum och eventuellt OCR eller meddelande.
  • I Svenskalag finns all info om själva fakturan samt person- och adressuppgifter till fakturans mottagare och eventuella målsmän.

 

Eftersom denna matchning innebär ett manuellt arbete kan det ta några extra dagar att pricka av dessa betalningar.

 

Skulle det vara omöjligt att säkerställa vilken faktura som betalningen avser kommer pengarna att returneras till betalaren tidigast efter 90 dagar. Det finns alltså tid för betalaren att inkomma med underlag som gör att Ping Payments kan matcha betalningen mot rätt faktura.


www.svenskalag.se/faq?q=480627

ApN, Aktivitetskort på Nätet är ett system som många kommuner använder sig av för att samla in föreningars närvaro. I ApN är kommunens bidragsregler inlagda vilket gör att man som förening får en bra överblick över de kommunala närvarokorten som skapas utifrån föreningens närvaroföring. Det är även via ApN som föreningen skickar in sin kommunala ansökan.

 

Svenskalag.se > ApN > Er kommun

Om ni aktiverat ApN i Svenskalag.se räcker det med att era ledare för närvaro på sina aktiviteter i Svenskalag.se. Så fort ni gör en förändring i Svenskalag.se (Lägger till/tar bort/redigerar en aktivitet, för närvaro eller ändrar födelsedatum på en närvarande person) exporteras ändringarna till ApN inom 6-10 timmar. Export sker max 4 gånger per dygn.

 

Kontrollera närvaron i Svenskalag.se innan ansökan

Innan ni skickar in er ansökan i ApN är det viktigt att kontrollera att ni har:

  1. lagt in alla era aktiviteter i Svenskalag.se
  2. fyllt i närvaro på alla aktiviteter
  3. kryssat in minst en ledare per aktivitet
  4. sett över eventuella krockar i ApN

När ni känner att ni är klara med detta är det bara att skicka in ansökan i ApN.


www.svenskalag.se/faq?q=142390

För att begära ett registeruppdrag ska du kontakta den förening som du finns med i. Föreningen kan sedan begära/hämta ut detta från Svenskalag.se.


www.svenskalag.se/faq?q=147219

Har du skickat/skrivit ut en faktura som du vill ta bort måste du kreditera fakturan för att det ska bli rätt i ert bokföringsunderlag. För att kreditera en faktura söker du exempelvis på fakturanummer eller mottagarens namn, markerar fakturan och klickar på knappen Verktyg > Kreditera. Du kan även kreditera flera fakturor samtidigt genom att markera flera fakturor i listan. 


I och med detta skapas en kreditfaktura som listas bland alla andra fakturor. Du väljer själv om du vill skicka ut kreditfakturan till mottagaren eller inte. 

Ligger fakturan under Ej skickade fakturor kan du makulera den genom att markera fakturan och klicka på knappen Verktyg > Ta bort.


www.svenskalag.se/faq?q=119179

Rbok är ett system som många kommuner använder sig av för att samla in föreningars närvaro. I Rbok är kommunens bidragsregler inlagda vilket gör att man som förening får en bra överblick över de kommunala närvarokorten som skapas utifrån föreningens närvaroföring. Det är även via Rbok som föreningen skickar in sin kommunala ansökan.

 

Svenskalag.se > Rbok > Er kommun

Om ni aktiverat Rbok i Svenskalag.se räcker det med att era ledare för närvaro på sina aktiviteter i Svenskalag.se. Så fort ni gör en förändring i Svenskalag.se (Lägger till/tar bort/redigerar en aktivitet, för närvaro eller ändrar födelsedatum på en närvarande person) exporteras ändringarna till Rbok. Export sker vid kl 23 varje kväll. Några timmar efter exporten finns datan i Rbok.

 

Kontrollera närvaron i Svenskalag.se innan ansökan

Innan ni skickar in er ansökan i Rbok är det viktigt att kontrollera att ni har:

  1. lagt in alla era aktiviteter i Svenskalag.se
  2. fyllt i närvaro på alla aktiviteter
  3. kryssat in minst en ledare per aktivitet
  4. sett över eventuella krockar i Rbok

När ni känner att ni är klara med detta är det bara att skicka in ansökan i Rbok.


www.svenskalag.se/faq?q=500640

Ping Payments är Svenskalags betalpartner. När du betalat med Swish eller kort till föreningen, kommer det på ditt kontoutdrag att stå "Ping Payments" eftersom betalningen går via dem till föreningen.


www.svenskalag.se/faq?q=470713

När ni lägger till personer i registret börjar ni alltid med att skriva personens namn i ett Sökfält. Om personen redan finns i ert register sedan tidigare, hittas hen i sökningen. Klicka då på namnet och lägg till personen i önskat lag/grupp.

Tänk på att stava rätt när ni söker på personen så slipper ni skapa dubbletter i onödan.


www.svenskalag.se/faq?q=112380

Att någon betalar för lite är inte helt ovanligt. Frågan är varför? Har ni kommit överens om ett lägre belopp eller har medlemmen missförstått något. Oavsett anledning kan ni följa instruktionen nedan.

  1. Sök fram fakturan och klicka på sedelbunten.
  2. Registrera betalningen (Gäller bara om ni prickar av manuellt)
  3. Om mottagaren inte ska betala något mer kan du kreditera återstående belopp. Då skapas en kreditfaktura automatiskt och originalfakturan blir delkrediterad samt listas som betald.
  4. Om mottagaren ska betala återstående belopp kan du exempelvis skicka fakturan igen. Då ser mottagaren att hen betalat för lite.

 

Vill ni slippa pricka av fakturor manuellt?

Om ni inte redan uppgraderat till vår nya betaltjänst där alla betalningar prickas av automatiskt är det hög tid att göra det nu.


www.svenskalag.se/faq?q=111120

Vi har tagit del av Datainspektionens utredning av den nya dataskyddsförordningen som bl.a. kommer att ersätta PUL och träder i kraft den 25 maj 2018. Vi ser över vad den nya förordningen innebär för Svenskalag.se och dess användare; det vill säga föreningar likaväl som de personer som finns registrerade i föreningarna, och kommer att kommunicera eventuella förändringar i god tid inför att den nya förordningen träder i kraft.  

 

Uppdatering Mars 2018:

Vi har kartlagt hur GDPR påverkar vårt och våra föreningars arbetssätt samt tagit fram en handlingsplan för vårt arbete med GDPR. Läs mer här.

 

Riksidrottsförbundet (RF) arbetar med att ta fram en uppförandekod för idrotten som bransch, som alla anslutna organisationer förväntas ansluta sig till. Prelimärt datum för offentlig publicering är 28 mars 2018.

 

RF kommer även att publicera en offentlig webbsida med instruktioner, riktlinjer, dokument och utbildningsmaterial gällande GDPR.

 

För den som är intresserad att läsa mer i detalj vad den nya dataskyddsförordningen innebär finns information hos Datainspektionen: www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen


www.svenskalag.se/faq?q=129939

Skapa aktivitet
För att skicka en kallelse måste du först skapa en aktivitet. Aktiviteter skapar du på sidan "Kalender". Högst upp på sidan klickar du på knappen "Lägg till aktivitet".

 

När aktiviteten är skapad i kalendern klickar du på pennan till höger om aktiviteten. Under rubriken "Ny kallelse" kan du välja "Schemalägg"  eller "Skicka nu".

 

Dessa två alternativ skiljer sig åt en hel del:

Alt. 1 - Schemalägg kallelse

När du vill schemalägga en kallelse till en eller flera aktiviteter väljer du detta alternativ. Här kan du välja:

- Vilka aktiviteter du vill kalla till

- Vilka fördefinerande medlemstyper eller undergrupper kallelsen ska skickas till

- När kallelsen ska skickas

- När en eventuell påminnelse ska skickas

- Vilken text som ska stå i kallsen

 

Alt. 2 - Skicka nu

När du vill skicka en kallelse direkt till en specifik aktivitet eller match väljer du detta alternativ. Här kan du välja:

- Vilka personer kallelsen ska skickas till

- Vilken text som ska stå i kallelsen

 

Observera

Det går ej att skicka en kallelse till en aktivitet som startat eller genomförts.

Tänk på att kontrollera "Sista tid för närvaroanmälan" innan du skickar din kallelse.


www.svenskalag.se/faq?q=111031

För att bli borttagen från din förenings register ska du kontakta föreningen. På deras hemsida bör det finnas information om var/vem du ska vända dig till i ärendet. 

 

Varför kan inte Svenskalag.se ta bort mina uppgifter från föreningens register? 

Svenskalag.se är personuppgiftsbiträde (PUB) åt föreningen och dess personuppgiftsansvariga (PUA). Svenskalag.se kan därmed enbart behandla personuppgifter i enlighet med gällande avtal med föreningen och på uppdrag av PUA. 


www.svenskalag.se/faq?q=147217

Det är endast administratörer för ert lag-/grupp eller föreningens administratörer som kan göra detta. Be er ansvariga ledare eller ert kansli att göra denna koppling åt er.


www.svenskalag.se/faq?q=110747

Först och främst är det bra att känna till att det finns tre lager i Svenskalag. En flersektionsförening har alla tre lager medan en fotbollsförening har två.

  1. Förening
  2. Sektion
  3. Lag/Grupp

 

Inom varje lager finns det fyra olika behörighetsnivåer.

 

Administratörer har full behörighet inkl. medlemshantering (och fakturering på föreningsnivå). En administratör på lag-/gruppnivå kan bara hantera medlemmarna i sina grupper. 


Redaktörer har full behörighet (inkl. närvarorapportering) förutom möjligheten att lägga till, ta bort och redigera medlemmar. Hen kan heller inte komma åt faktureringen.


Skribenter kan uppdatera nyheter, referat, hemsidans innehåll samt hantera dokument och ladda upp bilder.


Eget konto har de flesta medlemmar i föreningen. Det innebär att man att uppdatera sina egna kontaktuppgifter, svara på kallelser och komma åt sidor och dokument som är avsedda för inloggade medlemmar.

 

Detta betyder att om man exempelvis är administratör i föreningen så är man även administratör på alla underliggande sektioner och lag/grupper.


www.svenskalag.se/faq?q=109122

Svenskalag.se behandlar personuppgifter på uppdrag av den förening du finns med i. Vi behandlar dina uppgifter dels för att fullgöra vårt avtal med föreningen, dels för att kunna ge support till dig och din förenings administratörer.

 

Tillhandahållande av tjänster

Vi behandlar personuppgifter för att identifiera dig som användare och för att hantera och leverera de tjänster du använder genom din förening. 

 

Support 

Vi kan använda personuppgifter från tidigare kontakt med oss för att kunna ge dig bättre hjälp.

 

Kommunikation

Är du över 18 år kan du komma att få nyhetsbrev från Svenskalag.se.

Dessa innehåller tips och nyttig information om hur du och din förening kan utvecklas och spara administrativ tid.

 

Om du tillhör en idrottsförening kan Svenskalag även skicka mejl med budskap från eventuella samarbetspartners. Du kan när som helst avsäga dig från dessa mejl.

 

Vill du inte längre få nyhetsbrev kan du läsa här hur du avregistrerar dig. 

 

Annonsering på webbplatsen

Dina uppgifter behandlas av Svenskalag.se för att sammanställa statistik, målgruppsanpassa eventuella annonser samt utvärdera och utveckla de tjänster som finns på Svenskalag.se. Personuppgifterna är i dessa fall alltid anonymiserade.

 

Säkerhet och förhindrande av missbruk

Vi behandlar personuppgifter i syfte att upptäcka och förhindra och upptäcka exempelvis missbruk, intrångsförsök, attacker i form av virus och DDOS och lagbrott.


www.svenskalag.se/faq?q=146621

Som standard kan alla i gruppen se närvarostatistik som baseras på närvarorapporteringen. En positiv sak med detta är att alla i gruppen kan se att närvaron fyllts i korrekt.

 

Som inloggad på hemsidan hittar du Närvarostatistik i din personliga meny uppe till höger.

 

Som administratör och redaktör hittar du även statistiken under Kugghjulet > Närvaro > Statistik.


www.svenskalag.se/faq?q=110784

Kontakta vår support om när och på vilken sida innehållet publicerades. Vi kan då informera er om vilket IP-nummer innehållet publicerades från. För att få individinformation måste ni kontakta polisen och ange tid och IP-nummer. 


www.svenskalag.se/faq?q=110764

Vi leker med tanken att en medlem betalat 100 kr för mycket. Fakuran listas då i mörkgrön färg som "Överbetald". 

 

  1. Börja med att logga in på er internetbank betala tillbaka 100 kr till medlemmens bankkontonummer.
  2. Därefter söker du fram fakturan i Svenskalag.se. Tryck på sedelbunten på fakturaraden och registrera en återbetalning på 100 kr. Kom håg att vara extra noga med att fylla i korrekt återbetalningsdatum.

www.svenskalag.se/faq?q=160361

Ja, det går. Dock rekommenderar vi det inte då det försvårar föreningens kommunikation och rör till det för berörda personer.


www.svenskalag.se/faq?q=109140

Klicka först på mottagarens namn i fakturalistan och korrigera de uppgifter som ska ändras. Därefter klickar du på den faktura du vill ändra och uppdaterar mottagarens adressupgifter från registret genom att klicka på de gröna pilarna till höger om rubriken Mottagare


www.svenskalag.se/faq?q=111121

Toppmenyn på hemsidan sätts alltid upp av oss på Svenskalag.se utifrån föreningens önskemål. Kontakta vår support om ni vill lägga till eller ta bort toppmenyval. 


Ni kan själva ändra ordning på både toppmenyval samt grupper genom att:

  1. Gå till Grupper i den vita menyn längst upp på hemsidan.
  2. Klicka på Sortera grupper.
  3. Dra toppmenyvalen/grupperna till de platser i listan som ni vill placera dem.

Om ni är en flersektionsförening kan ni även själva bestämma ordningen på era sektioner:

  1. Gå till Grupper i den vita menyn längst upp på hemsidan.
  2. Dra och släpp sektionerna i sidled tills de ligger på rätt plats.

www.svenskalag.se/faq?q=110763

Allmänt:

  • Eftersom en målsman har sin egen inloggning behöver hen bara spara sina uppgifter på ett ställe för att kontaktuppgifterna ska uppdateras i alla grupper som barnen är med i.

På hemsidan:

  • Målsmän kan logga in på hemsidan och uppdatera sina barns uppgifter
  • Målsmän kan svara på kallelser som avser barnen*
  • Målsmäns uppgifter listas direkt under respektive barn i den interna adresslistan

I appen:

  • Målsmän kan svara på kallelser som avser barnen*
  • Målsmäns uppgifter listas direkt under respektive barn under kontakter

Kommunikation:

  • Målsmän får löpande mejl som rör de grupper som barnet är med i.

Fakturor:

  • Målsmän kan få fakturor från föreningen som avser barnen (Om föreningen väljer att fakturera via Svenskalag.se)
  • Om en faktura skickas via mejl så går mejlet även till de målsmän som finns kopplade till mottagaren om denne är under 18 år*. Detta kan föreningen ändra under Inställningar i fakturatjänsten. 

 

*När barnet är 18 år eller äldre skickas inte längre kallelser och fakturor per automatik till målsmän. 


www.svenskalag.se/faq?q=121469

Om du är ledare, styrelse, personal eller administratör i en förening som använder Svenskalag.se får du vårt månatliga nyhetsbrev.

 

Om du inte är med i föreningen som nyhetsbrevet refererar till bör du kontakta föreningen och be dem ta bort dig från deras register.

 

Om du vill avregistrera dig från nyhetsbrevet från Svenskalag.se för all framtid ska du avregistrera dig på länken längst ner i det nyhetsbrev du fått. Notera att du då ev. går miste om relevant information om du blir aktiv i någon förening som använder Svenskalag.se.

 

Om du istället vill stänga av mejlaviseringar för ditt användarkonto ska du följa instruktionerna här.


www.svenskalag.se/faq?q=147218

Om någon i er förening har skyddad identitet rekommenderar vi att ni lägger in personen med korrekt personnummer men med ett anonymt namn, en pseudonym.

 

Detta innebär att ni kan få LOK-stöd för personen och att den kan skickas över till IdrottOnline samt APN, om ni som förening valt att skicka över närvaro och deltagare till de bidragssystemen.

 

En rekommendation är att koppla målsmän till den skyddade identiteten så att eventuella fakturor kommer fram som de ska.

 

Det är bara lag- och huvudadministratörer som kan se personnumret i systemet. Besökare kan på sin höjd se pseudonymen, ålder samt e-post. (Ålder och e-post kan enkelt döljas av personen själv. Inloggade medlemmar i aktuellt lag/grupp kan via appen eller adresslistan på hemsidan se pseudonymen, födelsedatum, telefon/mobil, e-postadress, adress samt namn och kontaktuppgifter till målsmän.

 

En extra säkerhetsåtgärd kan vara att dölja personen från truppsidan. Då visas inte personen på truppsidan för vanliga besökare av hemsidan. Det gör ni enkelt via en inställning på personen.


www.svenskalag.se/faq?q=150344

När du inte längre finns med i en förenings register i Svenskalag.se så raderas dina personuppgifter. 

 

Om du har deltagit på aktiviteter som föreningen sökt LOK-stöd för så behöver specifika personuppgifter finnas kvar i föreningens närvarokort i 7 år, i enlighet med information från Riksidrottsförbundet (RF)

 

Om det finns finansiell information (fakturor, betalningar) kopplade till dig i föreningens register så behöver uppgifterna finnas kvar i 7 år enligt bokföringslagen. 


www.svenskalag.se/faq?q=146622

Om du är huvudadministratör klickar du på Grupper i menyn längst upp och sedan på det gruppnamn du vill ändra. 

 

Om du är administratör i gruppen klickar du på Kugghjulet > Inställningar.


www.svenskalag.se/faq?q=110762

Den vanligaste anledningen till att en person inte visas när ni skapar ny faktura är att hen filtrerats bort i något av de förvalda filtren.

 

Som standard filtreras de personer bort som redan fått en faktura med medlemsavgift eller träningsavgift för den aktiva period. Detta för att undvida dubbelfakturering.
Dessutom filtreras personen bort om hen markerats som Provtränande, Hedersmedlem eller Tillhör annan förening.

 

Klicka på knappen Filter för att ändra vilka filter som ska appliceras.


www.svenskalag.se/faq?q=110767

Svenskalag.se går att använda gratis om man är ett enskilt lag, beroende på vilka önskemål och behov laget har. Kostnaden för föreningar är från 100 kr/mån ink. moms. För aktuella priser se här.


www.svenskalag.se/faq?q=110926

Alla mejlutskick och aviseringar som skickas till era medlemmar via Svenskalag.se kommer från adressen noreply@svenskalag.se.

Av tekniska skäl kan vi inte, via vår server, skicka mejl från en medlems e-postadress. Ett mejl från en gmail-adress kan t.ex. endast skickas från gmails servrar för att inte klassas som spam.

Däremot finns en s.k. reply-to adress angiven med avsändarens riktiga e-postadress så att mottagarna har möjlighet att svara avsändaren. 


www.svenskalag.se/faq?q=114081

Svenskalag.se kan använda underleverantörer (Underbiträden) för behandling av personuppgifter (Exempelvis serverleverantörer, IdrottOnline och ApN). Detta står angivet i föreningens personuppgiftsbiträdesavtal med Svenskalag.se 

 

Det är Svenskalag.ses ansvar att säkerställa att underbiträdena behandlar dina uppgifter på samma säkra sätt som Svenskalag.se hanterar dem. 

Din förening kan begära en förteckning över de underbiträden som Svenskalag.se använder.


www.svenskalag.se/faq?q=146623

Klicka på Grupper i menyn längst upp för att få en översikt samt redigera de olika grupperna i er förening. Där kan du lägga till och ta bort grupper samt ställa in synlighet för respektive grupp. 

 

Synlighet på hemsidan

Det finns tre olika val för en grupps synlighet på hemsidan. Klicka på gruppnamnet för att anpassa synligheten. 

 

Publik

Gruppen visas för alla besökare på hemsidan.

 

Intern

Gruppen visas för huvudadminstratörer samt medlemmar i gruppen. Användbart för exempelvis arbetsgrupper och intranät. 

 

Dold

Gruppen visas endast för inloggade huvudadministratörer. Detta är användbart när ett lag har upphört men där all information på sidan ännu inte har flyttats eller sparats på annan plats.

 


www.svenskalag.se/faq?q=110756

Manuell avprickning
Sök först om medlemmen har en annan obetald faktura som betalningen egentligen avser. Om inte så skapar du en ny faktura till medlemmen och lägger sedan in betalningen på denna.


Inläsning av bankfil

Om du läser in betalningen via bankfil klickar du på Visa detaljer/åtgärda fel för att ta reda på vem som betalat. Sök då om medlemmen har en annan obetald faktura som betalningen egentligen avser. Om inte så skapar du en ny faktura till medlemmen och kopplar sedan betalningen till denna.


www.svenskalag.se/faq?q=110765

Ja. En intern lag-/gruppsida visas endast för huvudadministratörer samt personer som tillhör laget/gruppen.

Interna sidor kan användas som Intranät för exempelvis arbetsgrupper inom föreningen, såsom Marknadsgrupper eller Ungdomskommittéer.

 

Klicka på Grupper i menyn längst upp för att få en översikt samt redigera de olika grupperna i er förening. Där kan ni ställa in synlighet för respektive grupp. 

 

Synlighet på hemsidan

Det finns tre olika val för en grupps synlighet på hemsidan. Klicka på gruppnamnet för att anpassa synligheten. 

 

Publik

Gruppen visas för alla besökare på hemsidan.

 

Intern

Gruppen visas för huvudadminstratörer samt medlemmar i gruppen. Användbart för exempelvis arbetsgrupper och intranät. 

 

Dold

Gruppen visas endast för inloggade huvudadministratörer. Detta är användbart när ett lag har upphört men där all information på sidan ännu inte har flyttats eller sparats på annan plats.


www.svenskalag.se/faq?q=110755

Denna information är endast relevant för de föreningar som använder den gamla faktura- & betaltjänsten i Svenskalag. Om ni inte redan uppgraderat till vår nya betaltjänst där alla betalningar prickas av automatiskt är det hög tid att göra det nu.

 

OCR-nummer möjliggör avprickning av flera fakturor på en gång. Dessutom kan ni förhindra att era medlemmar anger fel fakturanummer eller referens vid betalning. 

För att använda OCR-nummer behöver ni ha tjänsten "Bankgiro Inbetalningar" hos er bank. Tjänsten är gratis hos vissa banker, andra tar några tusenlappar i årsavgift. Alla inbetalningar per dag samlas då i en fil (.txt) på er Internetbank. Spara ner filen och ladda upp i Svenskalag.se för att pricka av alla inbetalningar.

 

Hård eller mjuk kontroll? För att minimera risken till felregistrerade betalningar rekommenderar vi hård kontrollnivå av OCR-numret. Det innebär att era kunder/medlemmar måste ange ett korrekt OCR-nummer för att betalningen ska genomföras. Detta gör i sin tur att alla inbetalningar kan prickas av per automatik när ni laddar upp bankfilen till Svenskalag.se. Prata med er bank så att ni förstår vad som passar bäst för er.

 

Hur är OCR/referens-numret uppbyggt? Om ni väljer hård kontroll behöver ni informera er bank att OCR-numret är uppbyggt enligt OCR 3: "Hård kontrollnivå, referensnummer med checksiffra och variabel längdkontroll". OCR-numret är numeriskt och består alltid av 10 siffror.


www.svenskalag.se/faq?q=111126

Om ni exempelvis ska slå ihop två lag till ett kan det vara aktuellt med att få över viss information till en gemensam lagsida.

Vår support kan kostnadsfritt hjälpa er med att föra över följande:

  • Personer kopplat till gruppen (Utövare, ledare, volontärer, målsmän)
  • Säsonger (Hela säsonger, ej enstaka matcher)
  • Aktiviteter
  • Bildgalleri
  • Dokument


Vi kan även föra över följande mot en taxa på 375kr (ink. moms) per påbörjad timme:

  • Nyheter
  • Egna sidor
  • Gästboksinlägg

www.svenskalag.se/faq?q=114078

Fakturanummer måste anges på alla fakturor enligt svensk lag och hålla en obruten serie av nummer, detta för att Skatteverket ska kunna se att alla fakturor har blivit korrekt utställda.

 

Fakturanummer används också för att du enkelt hitta och identifiera fakturor. Vilket fakturanummer ni börjar på är helt upp till er. Som standard för första fakturan fakturanummer 1.

 

Under Fakturering > Inställningar > Allmänt kan ni ändra startnummer. Om ni tidigare fakturerat i ett annat system är rekommendationen att ni börjar med en helt ny serie för att inte blanda ihop tidigare fakturor med de skapade i Svenskalag.se. Om senaste fakturan i tidigare system hade fakturanr 722, kan det vara bra att starta på 1001 i Svenskalag.se för att lämna utrymme för eventuella krediteringar i det tidigare systemet.


www.svenskalag.se/faq?q=111125

För att visa filmklipp på hemsidan laddar du först upp ditt klipp till YouTube, Vimeo eller liknande videotjänst.


När klippet är uppladdat behöver du bara kopiera direktlänken till videoklippet och klistra in den när du skriver en nyhet eller ett stycke på hemsidan. Använd mallen med YouTube-ikon på.


www.svenskalag.se/faq?q=114448

Reklamskatten för idrottsföreningar avskaffades 1 januari 2022. Därmed krävs ingen särskild hantering av detta i samband med att föreningens sponsorer faktureras. 


www.svenskalag.se/faq?q=131845

Det finns två olika sätt att ta en person, antingen på hemsidan eller via medlemsregistret*.  

 

På hemsidan:

Gå till den gruppsida som personen tillhör. Klicka därefter på Kugghjulet > Medlemmar.. Klicka sedan på pennan till höger om namnet på personen som inte längre ska tillhöra gruppen och därefter på den röda symbolen för att ta bort personen.

 

I medlemsregistret: 

Sök fram personen i medlemsregistret. Antingen via direktsök på namnet eller via filterfunktionerna. När du hittat personen klickar du på den röda ikonen längst till höger. Om personen är med i flera grupper i föreningen väljer du vilken grupp hen ska tas bort ifrån.  

 

Borttagna personer kan hittas under "Borttagna" både i medlemsregistret och på hemsidan (under Medlemmar) och kan enkelt återaktiveras. 

 

*Notera att huvudadministratörer kan ta bort möjligheten för gruppadministratörer att ta bort medlemmar. 


www.svenskalag.se/faq?q=109155

Denna information är relevant för de föreningar som använder den gamla faktura- & betaltjänsten i Svenskalag. Om ni inte redan uppgraderat till vår nya betaltjänst där alla betalningar prickas av automatiskt är det hög tid att göra det nu.

 

Med den nya betaltjänsten sköts alla avprickningar automatiskt oavsett betalsätt. Det innebär att även betalningar via International Bank Account Number (IBAN) prickas av automatiskt. Det kan dock ibland ta någon dag extra för IBAN-betalningar att prickas av.

 

Om ni använder den gamla faktura- & betaltjänsten

När en kund betalar till föreningens IBAN går inte betalningen via bankgirot utan direkt till föreningens bankkonto. Därav kan dessa betalningar ej prickas av automatiskt utan det måste ni som förening göra manuellt.


www.svenskalag.se/faq?q=412315

Har ni personer som är med i laget men endast deltar ibland, som provtränar, eller av annan anledning inte vill synas på hemsidan under menyvalet Truppen/Medlemmar?

 

Så gör du för att dölja personen:

- Klicka på Kugghjulet > Medlemmar.

- Klicka sedan på pennan till höger om personens namn > Redigera spelaruppgifter.

- På nästa sida klickar du på en ikon som ser ut som ett öga. Då blir ögat stängt och rött, vilket betyder att personen inte längre visas under menyvalet Truppen/Medlemmar.


www.svenskalag.se/faq?q=109156

Ja, när man skapar en nyhet eller ett stycke finns möjligheten att skriva egen HTML-kod. Använd den mall som heter HTML.


www.svenskalag.se/faq?q=109153

Vid uppstart med Svenskalag.se får alla föreningar ett skräddarsytt sidhuvud helt kostnadsfritt.

 

Om ni vill ändra detta kan ni kontakta oss så kikar vi på vad som är möjligt. Observera att ändringarna kan komma att göras mot en kostnad.  

 

Vid ändringar av designen på sidhuvudet bör man ha i åtanke att ca 80% av alla besökare ser föreningens hemsidan i mobilen. Där visas främst föreningens klubbmärke, namn och profilfärg.  

 

Ett sätt att profilera er förening och förmedla informationen som tidigare funnits i sidhuvudet är att arbeta med ”Välkomststycke”. Det är ett stycke som kan anpassas fritt med text och bild och som garanterar att alla besökare ser det oavsett enhet. Kontakta oss om ni vill ha mer information om detta. 


www.svenskalag.se/faq?q=109148

Alla föreningar som använder Svenskalag.se får ett skräddarsytt sidhuvud helt kostnadsfritt i samband med att hemsidan sätts upp. Mejla klubbmärke och önskemål om färger o.s.v. till vår support så ser våra designers till att skapa något snyggt.

 

Om ni sedan vill göra ändringar i sidhuvudet kan ni kontakta oss så kikar vi på vad som är möjligt. Observera att ändringarna kan komma att göras mot en kostnad.  

 

Vid ändringar av designen på sidhuvudet bör man ha i åtanke att ca 80% av alla besökare ser föreningens hemsidan i mobilen. Där visas främst föreningens klubbmärke, namn och profilfärg.  

 

Ett sätt att profilera er förening och förmedla informationen som tidigare funnits i sidhuvudet är att arbeta med ”Välkomststycke”. Det är ett stycke som kan anpassas fritt med text och bild och som garanterar att alla besökare ser det oavsett enhet. Kontakta oss om ni vill ha mer information om detta. 


www.svenskalag.se/faq?q=109149

Det går att importera tabeller och spelscheman från respektive förbund i idrotterna fotboll, innebandy, hockey, handboll, basket, bandy och volleyboll. Dessutom uppdateras resultat och matchändringar automatiskt varje natt.

 

Så funkar det när du valt att importera en serie

  • Varje natt hämtas nya matcher och nya serier
  • Varje natt synkas matchtider, motståndare och plats
  • Var 15:e minut synkas resultat och tabeller

 

Undantag

  • Om ni ändrar matchtid upphör synkning av matchtid
  • Om ni ändrar motståndare upphör synkning av motståndare
  • Om ni ändrar resultat upphör synkning av resultat
  • Om ni ändrar plats upphör synkning av plats
  • Om ni vill ta bort en inställd match måste ni göra det manuellt

www.svenskalag.se/faq?q=109166

Kontrollera att serien finns upplagd med spelschema på ert förbunds hemsida. Om den inte finns där går den inte att importera till Svenskalag.se.

 

Om spelschemat finns på förbundets sida men inte finns för import på Svenskalag.se kontaktar ni vår support.


www.svenskalag.se/faq?q=110760

För att skriva ett matchreferat går du till den match det gäller och klickar på "Skriv matchreferat".

 

Denna text kan, precis som en nyhet, publiceras på lagets startsida (och föreningens startsida om laget har rättighet till det). I flödet syns det tydligt att det är ett matchreferat och vilken match det gäller.

 

Notera att referat inte hamnar under Tidigare nyheter på nyhetssidan utan finns sparat under respektive match. 

 

På samma sätt kan du skriva en text inför match. Gå till matchen och klicka på "Skriv inför matchen".


www.svenskalag.se/faq?q=111796

Den största andelen reklam som visas på Svenskalag.ses hemsidor är riktade till idrottsföreningar och -familjer. Oftast visas kampanjer från välkända varumärken som är av intresse just för denna målgrupp.

 

Reklam för alkohol, droger, sex, politiska partier, viktminskning eller kirurgiska ingrepp får inte visas på Svenskalag.se eller dess underliggande sidor.

Svenskalag.se delar in hemsidorna i två huvudgrupper: Familj (ex.ungdomslag/-grupper) respektive Senior. På seniorlagssidor kan det förekomma reklam för sportsbetting/casino, vilket inte är fallet på familjesidor. I de fall vi vet att besökaren är över 18 år kan sådan reklam förekomma även på familjesidor.

 

Om du ser opassande reklam på er hemsida vill vi gärna att du kopierar annonsens länkadress (klicka på annonsen och kopiera webbadressen) och skickar den till vår support. Skicka gärna med en skärmdump där vi se den aktuella sidan och annonsen. 


www.svenskalag.se/faq?q=111351

Sponsorer & partners kan med fördel visas i högerspalten på föreningens sida. För bästa resultat bör bildfilen som laddas upp endast innehålla själva logotypen utan marginaler. Bakgrunden bör vara vit eller genomskinlig.

 

För att lägga upp sponsorer & partners går ni till Kugghjulet > Hemsidan > Annonser.

Läs mer om hur sponsorbilder bör laddas upp.


www.svenskalag.se/faq?q=110761

Alla idrottsföreningar som använder Svenskalag.se får en reklamfri föreningssida, vilket innebär att ni istället för extern reklam kan skylta med era egna sponsorer. För att lägga upp sponsorer går ni till Kugghjulet > Hemsidan > Annonser.

 

Om ni även vill publicera sponsorer på era underliggande gruppsidor behöver ni uppgradera dessa sidor till det reklamfria alternativet. Läs mer om priser


www.svenskalag.se/faq?q=109151

Om er förening har en egen Facebook-sida kan ni lägga in en så kallad widget på er hemsida.

 

Så gör ni

  1. Klicka på Kugghjulet > Hemsidan > Annonser
  2. Klicka på +Ny annons
  3. Som publiceringsalternativ väljer ni Social widget.
  4. Klistra in adressen till er Facebook-sida 
  5. Klicka på "Spara"

www.svenskalag.se/faq?q=109165